lördag 25 oktober 2014

Cake pops till dop...


Min lille brorson som jag numera är stolt fadder till döptes för en vecka sedan och jag fick frågan innan dopet om jag ville baka till kalaset efteråt och självklart sa jag ja...


 Bakade bl a Cake pops doppade i choklad, enkla att göra och lite festligt att pynta dem med rosetter för högtidliga tillfällen...


Ett tips för att få pinnarna som är köpta på Panduro att fästa bättre är att doppa dem i lite smält choklad innan man trycker ner dem i bollarna...

CAKE POPS

Ingredienser
2 paket Oreokakor 
80-100 g philadelphiaost
Ca 200 g vit choklad
Ca 50 g mörk choklad

(Jag valde att doppa cake popsen i Odense mörka bakchoklad. 55 % istället för vit då jag tycker det kan bli lite väl sött ibland och hoppade över att dekorera med vit/mörk choklad den här gången då rosetterna fick bli dekoration)

Dekoration
Cake pop pinnar (går även med grillpinnar)
Presentsnöre/sidenband.

1. Krossa kakorna i en mixer så att det bara blir smulor.
2. Blanda sedan ner philadelphiasosten i önskad mängd. Blanda och se till att degen är mjuk, men ändå fast.
3. Rulla degen till bollar i önskad storlek. (Gör inte bollarna för stora och tunga, då är risken större att de går sönder och trillar av pinnarna. Bra storlek är ca en 5-krona.)
4. Lägg dem i kylen ca 30 minuter.
5. Smält lite av den vita chokladen i ett vattenbad
6. Ta ut bollarna ur kylen. Doppa pinnen i lite smält choklad och tryck sedan ner den i bollen. (pinnen sitter bättre om du gör detta)
7. Låt sedan bollarna vila i kylen ytterligare 30 minuter. 
8. Smält resten av den vita chokladen. (använd samma skål som tidigare)
9. Doppa bollarna i chokladen och ställ på en plåt täckt med bakplåtspapper i kylen tills chokladen stelnat.
10. Smält den mörka chokladen i ett vattenbad. Ringla sedan över i önskat mönster över cake popsen.


TIPS!

Blir chokladen för tjock efter ett tag när du doppat några bollar tillsätt lite matolja i den smälta chokladen så blir den rinnigare igen, observera bara att det ska vara en smakfri olja och inte oliv eller liknande.

Kramar Bella 

3 kommentarer:

Majken sa...

Åhhhh bad gulliga de blev cakepopsen!! Vad duktig du är!
Tack för receptet :-)

Idag är det riktigt skitväder... :-(
Grågrå o regn...

Ha en riktigt bra lördag!
Kram ❤️

mammaxtre sa...

Men vad gott! Fina är de också!

cecce sa...

SÅ dint och gott det ser ut. Du är så duktig!!
Cacepops brukar uppskattas både av vuxna och barn och är perfekt till dop:-)

FinA bildet du visar från Gardasjön också. Så vackert och njutbart och får mig att längta till Italien!

Önskar dig en riktigt skön söndag!

Kram Cecce