fredag 30 november 2012

Pepparkakshjärtan med lingon...


Pepparkakshjärtan med lingon...
 
Sitter lite oväntat hemma i kväll då vi tidigare planerat att åka till svärmor för traditionellt adventsfirande i helgen, men vi bestämde oss när jag slutade jobbet för att åka först imorgon. Jag var trött, sambon hade ont i magen och vi skulle hamna mitt i rusningstrafiken i Göteborg och med andra ord komma fram sent så nu ger vi oss iväg direkt när vi vaknar imorgon istället.
 
På fredagar har vi alltid fika på jobbet där vi bjuder var sin gång, idag fick i pepparkaksrulltårta som var jättegod och när jag surfade runt nu hittade jag ett recept på pepparkakshjärtan med lingon som jag funderar på att bjuda arbetskompisarna på när det är min tur om ett par veckor.
 
Avslutar dagens inlägg med receptet och önskar en riktigt trevlig första adventshelg!!
 
 
PEPPARKAKSHJÄRTAN MED LINGON
50 stycken
 
3 ägg
1 1/2 dl socker
1 dl vetemjöl
1/2 dl potatismjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk pepparkakskrydda
Fyllning:
2 dl crème fraiche
2 msk lingonsylt
 
Garnering:
lingon
 
1 Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl, potatismjöl, bakpulver och pepparkakskrydda.
2 Vänd ner mjölblandningen i äggsmeten och bred ut i långpanna med bakpapper i. Grädda i 7 minuter i 225 grader och vänd upp på sockrat papper.
3 Låt svalna. Ta ut små hjärtan med mått. Vispa crème fraichen tjock och blanda i lingonsylt.
4 Spritsa eller lägg en klick på hjärtanen och garnera med lingon.
 
Kramar Bella ♥

5 kommentarer:

Kia sa...

Hoppas ni är piggare imorgon och kommer iväg.
Ha en toppen helg!
Kram Kia

Majken sa...

Åhhhh vad GODA de ser ut de små hjärtana :-) De rycker jag du ska bjuda på :-)

Skönt med en fredagskväll hemma :-)
Hoppas du, sambon och svärmor får en mysig helg!
Kram ❤

Charlie sa ... sa...

Bland det sötaste jag sett i pepparkaksväg...härligt! Skulle gärna baka och bjuda på jobbet också.


Tack för receptet!

ha en skön helg

Kram <3

Postadress Torslanda sa...

Åh så fina!!!! Hoppas att ni kommer iväg och att det blir en riktigt mysig helg!

Rosie sa...

Men så gott! Tack för receptet:)
Hoppas du har en toppenhelg! Kram!