tisdag 4 september 2012

Parc Güell - Gaudi-parken

 
Välkommen till Parc Güell!!
 
 
Parken är ritad och konstruerad av Antoni Gaudí tillsammans med hans assistent Josep Maria Jujol under åren 1900-1914. Den var från början inte avsedd att bli en park utan var ett byggprojekt för ett bostadsområde med exklusiva tomter. Projektet blev en flopp, framför allt pga det höga priset på tomterna och endast två av de 60 planerade tomterna såldes...

 
1899 och 1902 köpte affärsmannen Eusebi Güell upp två bondgårdar på Mont Pelat där det tänkta bostadsområdet skulle ligga. För att öka områdets attraktionskraft lät han bekosta bygget av diverse faciliteter med bland annat en huvudingång med två portvaktsstugor, en trappa upp till en övertäckt saluhall där de boende kunde göra sina inköp, ett torg samt flera eleganta terrasser. Allt detta fick Gaudí i uppdrag att formge...

 
Taket i den tänkta saluhallen är vackert utsmyckat och täckt med mosaik...

 
Parken är ganska högt belägen och från torget har man en bra överblick över staden...

 
  Parken är fylld med mosaik, Gaudí anställde ett stort arbetslag som fick till uppgift att slå sönder kakelplattor, tallrikar och glas för att sedan sätta samman dem igen...
 


Utblick över staden ifrån parken...
 

 
Antoni Gaudís bostad där han levde mellan 1905 och 1926 finns även i parken, vill minnas att det var detta hus...



Färgglada mosaiködlor finns det gott om i parken...
 
När jag sitter och tittar på alla bilder ifrån Barcelona inser jag att vi hann med en del under våra dagar i den härliga staden och ni får stå ut med att det blir ett par inlägg till. Tycker som jag skrev för ett par dagar sedan att det är roligt att kunna titta tillbaka i bloggen på de platser man besök under resor.
 
Hoppas ni haft en bra dag!!
 
Kramar Bella ♥

5 kommentarer:

Postadress Torslanda sa...

Den parken minns jag från mitt besök i Barcelona för många år sedan - grymt cool!

Majken sa...

Åhhh vad vackert :-)
Vad mycket fina kort du bjuder på :-)

Ha en fin kväll!
Kram

Nazima sa...

Vilken cool park!!! Nu blir jag inte mindre sugen på att åka till Barcelona, direkt! :-)
Kram på dig

Charlie sa ... sa...

Minns den parken också! Älskar mosaiken...så vacker.

Härligt Bella!

Kram

alegni sa...

Fina bilder från er resa! Jag blir sugen på att åka iväg igen trots att jag precis kommit hem. :)
Kram
Ingela