lördag 29 september 2012

Omtumlande födelsedagskalas...

 
Sitter nu hemkommen i soffan med laptopen i knät och är ganska matt efter dagens födelsedagfirande av min kära farmor. Det blev inte riktigt som vi tänkt och hoppats på, men jag är så evigt tacksam över att det slutade som det gjorde...
 
Min mamma hade lagat den godaste steken som vi satt och åt när farmor sätter en köttbit i halsen, från att vi får se att något inte står rätt till går de så fort tills det blir värre och trots hjälp lossnar inte köttbiten. Vi inser naturligtvis att det håller på att gå riktigt illa och jag ringer 112 och vi har turen att ambulansen finns inne och beräknas vara framme inom 5-6 minuter. Ett par minuter senare när vi väntar på ambulansen är farmor inte längre kontaktbar och alldeles blå, jag minns knappt vad som händer mer än att jag får instruktioner av ambulansföraren som SOS kopplat över mig till som jag ropar till de andra och sen lyckas sambon och pappa i ännu ett försök med heimlich manövern få köttbiten att lossna. Jag är så evigt tacksam att sambon som var den som tryckte när pappa höll farmor vågade ta i som han gjorde, vill inte tänka på hur illa det förmodligen gått annars för det tar ytterligare flera minuter innan ambulansen är framme. När man sen tänker på att det inte alls är någon självklarhet att den enda ambulansen som finns på orten är inne och hur lång väntan skulle blivit på hjälp om de skulle skickat ambulans ifrån grannstaden inser man att den tiden hade varit för lång för så illa var det.
 
Chocken kommer ju efteråt när sånt här händer och eftermiddagen har varit en blandning av rädsla, tårar och tacksamhet över den lyckliga utgången.
 
Kramar Bella ♥

10 kommentarer:

Miruschka sa...

Vilken chockartad upplevelse och vilken tur att allt gick bra!!
Kram♥

Nilla Q sa...

Vilken HEMSK upplevelse. Otroligt skönt att det slutade bra.

Kram Pernilla

millandante sa...

Åh jag gråter Bella... fy farao vilken upplevelse... oh att det gick så bra..! Tänkte också tanken på ambulanser som inte alltid finns i närheten... (maken jobbar där..)
Krama om varandra extra ikväll.

Varmaste kramen
Milla

Åsa sa...

lilla gumman... blev alldeles tårögd när jag läste! så lätt hänt, men vilken tur att det gick bra!!! Kram kram

Majken sa...

ojojoj... ja ALLA borde kunna heimlich manöver-
.. Vilken otrolig tr att din sambo vågade så farmor klarade sig..

Usch vilken mardröm..... som slutade bra :-) Fick farmor följa med till lasarettet?

Hoppas du mår bra idag & får en fin söndag!
KRAM ♥♥♥

Eva sa...

Vilken upplevelse ,när man istället skall fira. Vi var med om detta då vår dotter satte en pizzabit i halsen . Min make med rådigt ingripande. Han var med för många år sedan då han var på besök hos vänner och barnet satte en apelsinklyfta i halsen ,då hjälpte inget mamman fick köra ner fingrarna i strupen och kom åt klyftan. Detta är värsta han varit med . Med det i ryggmärgen agerade han snabbt på dottern. Man blir helt slut efter en sån upplevelse och det vissar hur skört livet är.

Lena S sa...

Usch va otäckt. Tur att det slutade bra.
Kram

Design Concept - by Linda sa...

Usch, vilken hemsk upplevelse! Fy sjutton! Men otroligt skönt att det slutade väl.

Ta hand om dig och ha en fin kväll /Kram

vitagavlar.blogspot.com sa...

Livet är verkligen inte självklart! Herre Gud vilken hemsk upplevelse! Tur att det gick som det gick, hur mår farmor nu?!
Många kramar från Lisa

Mia sa...

<3 <3 vilken fruktansvärd händelse men så skönt att slutade bra..

Kram