måndag 10 september 2012

Behandling för nacken..

 
Under resan till Barcelona blev mina besvär med nacken värre och de vill inte ge med sig trots besök hos både sjukgymnast och massör. Efter krocken behövs ingenting för att jag ska få jätteont, bli stel och tappa rörlighet och efter vi åkte segway och jag gick med ryggsäck några timmar så var det kört och jag blev sämre. Det var så illa att jag inte tog mig upp själv när jag låg på stranden...

Min hållning har under flera år varit dålig och det ena ger det andra, när man går och sitter ihopsjunken blir musklerna ömma och när man har värk och ofta fryser så kurar man lätt ihop sig och får ännu mera ont. Min sjukgymnast försöker nu att väcka muskler som "sover" i min nacke. Om ni tittar på ryggraden på bilden så ser den ut som en ryggrad ska göra, lite kurvig på "rätt ställen", tittar man på min ryggrad och framför allt nacke så är den översta delen som på bilden är rak framåtböjd på mig. Det innebär att huvudet som väger ca 8 kg tynger ner och ger en jättestor belastning för nacken och övre delen på ryggen. Vid rätt hållning som på bilden bär hela ryggraden tyngden...
 
Det har varit mycket fokus på min nacke sedan jag kom hem, blir lätt så när den konstant smärtar. Nu är jag ju van att leva med min värk, men ibland så blir det mer illa och det tär på krafterna. Idag var andra gången hos sjukgymnasten efter sommaren o resan och tillsammans med "vanliga" övningar så får jag ligga på en brits och så har de en ställning över med rep och remmar. Låter helt galet och värre än det är men genom att huvudet i korta i intervaller får vila/hänga i en bred rem i "rätt" vinkel så får musklera jag inte brukar använda i nacken arbeta och tanken är att väcka dem. Tror helt klart att detta kan hjälpa mot min dåliga hållning och på sikt hjälpa mig bli starkare i rygg och nacke. Imorgon ska jag träffa en av de andra sjukgymnasterna som jobbar med massage och värmebehandling. Hoppas verkligen och tror att det kan hjälpa mot den mest akuta smärtan.
 
Hoppas Ni haft en bra start på veckan!!
 
Kramar Bella ♥

4 kommentarer:

Nilla Q sa...

Usch, det låter jättejobbigt. Och tråkigt när det förstör en resa:(
Har missat att du varit i Barcelona, nu måste jag läsa dina tidigare inlägg! Barcelona är en stad jag verkligen vill åka till!

Hoppas du blir bättre och slipper ha så ont!

Kram Pernilla

Charlie sa ... sa...

Å, ta hand om dig! Nacken och ryggen är inte att leka med. Det är så besvärligt att ha ont.

Hoppas du känner dig bättre snart!

Kram
Lotta

Kia sa...

Låter avancerat men hoppas det hjälper!!

Ha en toppen dag!
Kram Kia

Majken sa...

hmmm ja man är "van" att leva med värk.. & det "går" men när det blir SMÄRTA så blir det jobbigare att leva med.... Jag har ju min bröstrygg som strulat det sista men som faktiskt sjukgymnasten & jag lyckats få aningen bättre... & vi ger inte upp än... Man är ju så skör, klarar inte ngt extra...

Hoppas du får hjälp nu :-)

Kram