söndag 2 september 2012

Barcelona!!

 
Efter helt underbara dagar i den katalonska huvudstaden Barcelona har jag nu landat hemma i Sverige igen...

 
Vi flög ner till staden som vid sidan av Paris är Europas mest tätbefolkade miljonstad, där nära två tredjedelar av stadens invånare lever på mindre än en tredjedel av kommunens totala yta. Av stadens drygt 1,6 miljoner invånare bor över en miljon människor i områden där befolkningstätheten överstiger 30 000 invånare per kvadratkilometer. Vi bodde på hotell Acta Mimic, ca 300 meter ifrån Barcelonas kända gågata La Rambla...

 
Vi kom fram mitt i natten och efter några timmars sömn smakade frukosten gott i torsdags morse...

 
Hotellet var helt okej och vi var alla nöjda trots att jag och min arbetskompis som skulle dela rum fick en lättare chock då vi öppnade dörren till vårt hotellrum och såg fyra ben sticka ut ifrån sängen, med andra ord var rummet vi fått redan upptaget...
 
 
Det löste sig och en stund senare kunde vi göra oss hemmastadda i det ljusa hotelrummet som måste varit designat och planerat av en man då toaletten var bakom spegeln ni ser på bilden och handfatet, ja det ser ni ju på bilden. Ett stort plus när man är två tjejer som delar rum är att det finns gott om speglar och kontakter till hårtorkar och annat och det gjorde det...
 
 
Närheten till Ramblan var toppen även om den smala gränden man var tvungen att gå igenom för att komma till hotellet inte var något man gick genom själv på kvällarna...
 
 
Fick intrycket att Barcelona var är ren stad, inte en massa skärp på gatorna, men klotter på väggarna var det gott om....

 
 Efter frukosten i torsdags promenerade vi upp för La Rambla innan den fylldes med människor...


Vårt mål var torget Placa de Sant Jaume...
 
 
Där hittar man Palau de la Generalitat, Regeringspalatset, som byggdes redan 1403. På taket vajar både den spanska och katalonska flaggan...



Bron mellan Palau de la Generalitat och Casa dels Canonges, Domkyrkoprästernas hus, från 1350 tillkom 1928...


Om jag inte minns helt fel så var det Stadshuset som låg mittemot Regeringspalatset...

 
Stadsbilden i Ciutat Vella, Barcelonas gamla stadskärna, präglas av trånga och mörka gator...

 
Arkitekturen är fantastiskt vacker...

 
Ett litet torg vi promenerade förbi...

 
 tillsammans med vår guide som mötte upp oss vid Placa de Sant Jaume och som tog oss hit, vad som stod på gatan och väntade på oss där ska ni få se i nästa inlägg...
 
Detta var mitt första besök i Barcelona och jag fick utan tvekan mersmak, vi har haft det riktigt bra på vår konferens och förutom jobb har vi fått tid att se mycket av staden och som vanligt har jag tagit mängder av foton. Sista kvällen tror jag inte de var någon av mina arbetskompisar som tog med sig kameran ut för dem räknade med att jag fotade.
 
Har suttit och tittat på korten nu på eftermiddagen och insåg ganska snabbt att det inte gick att göra bara ett inlägg så det får bli ett par till i veckan som kommer då det är kul att ha bloggen som dagbok för egen del och jag är ganska säker på att ni som inte varit i Barcelona tidigare kommer bli nyfikna och sugna på att åka dit på en weekendresa efter att ha sett dem. Det jag gillade med staden var att det dels finns mycket sevärdheter och kombinationen av storstadspuls och strandliv passar mig perfekt.
 
Kramar Bella ♥

1 kommentar:

Postadress Torslanda sa...

Låter som att du haft riktigt bra dagar i Barcelona!