fredag 27 augusti 2010

Vart tog vår trädgård vägen???


Det var en gång ett hus som hade en hyfsat fin gräsmatta framför sig...

en trappa som tyvärr inte överlevde den kalla och snörika vintern 09/10...


trappan är nu ett minne blott...

och efter att grävmaskinen gjort sitt jobb under dagen så är inget sig likt...
Framför huset är det uppgrävt för dränering...

och från husväggen ut till vår tomtgräs är den 3 meter djupa ränna som vatten och avloppsrör, slangar och kablar ska ligga i grävd och det är bara att konstatera att på 10 timmar kan en grävmaskin totalförstöra en trädgård!

Så var vårt "lilla projekt" igång och även om grävningen på tomten nu är gjord är det många timmars arbete kvar innan dränering och påkoppling av kommunalt vatten och avlopp är klart och innan trädgården ens är i närheten av att vara det den en gång var får vi nog vänta ytterligare ett bra tag... All renovering är inte rolig, men detta är något vi måste göra så det är helt enkelt inte så mycket annat vi kan göra än att gilla läget och göra det bästa av det. Imorgon kommer min pappa ner och hjälper oss då vi ska börja med dräneringen så det blir ingen sen kväll för oss, just nu sitter vi i varsin fåtölj och gör minsta möjliga, sambon har slitit hårt hela dagen och jag är trött efter en lång arbetsvecka så lite slösurfande och filmtittande är den perfekta sysselsättnigen denna fredagkväll!!
Kramar Bella ♥

6 kommentarer:

Carolines hemligheter sa...

God morgon! Oj, vilket projekt ni har på påbörjat... Måste ju kännas superskönt dock när allt är klart så slipper ni tänka på dränering och annat de närmsta 50 åren :-)

Hoppas ni båda sov gott så att ni är fyllda av kraft och energi inför helgen, massa kramar!

Linda - Inspiration, Inredning, Design sa...

Oj, vad ni jobbar på med huset och trädgården. Det är klart när man är mitt uppe i arbetet och det ser ut som hej-kom-och-hjälp så är det inte så kul, men det blir ju alltid bra när det blir färdigt:)

Ni får ha en fin helg
Kram/Linda

Mia sa...

HUa!! Jag vet hur det är...men såååå bra för huset! Vi dränerade huset för några leriga höstar sedan....

Ha en go lördag...

Kramar

Anne-Lie sa...

Jag kan minnas hur det var att ha en lerig vallgrav runt huset, alla blommor som försvann.

Miruschka sa...

Oj, vad det ser jobbigt ut att ha det så där!! Men tänk framåt och visualisera hur bra det kommer att bli!
Hoppas du får en bra lördag trots allt!!
Kram

cecce sa...

Hej!!
Att dränera är inget kul...I know. Vi gjorde det på vårt förra hus. Precis som du säger tar det ett bra tag innan man har en trädgård igen. Å andra sidan är det viktigt att man har ett hus utan fukt så...
Vilket fint hus ni har förresten:-)

Själv har jag haft en tuff helg som tyvärr mest inneburit jobb. Men jag är så glad åt min nya lägenhet. Jag trivs verkligen:-)

Kramar