lördag 7 november 2009

Lördagsmorgon med scones...


Kan inte minnas när jag bakade scones senast, det är många år sedan...

Så imorse gick jag upp och bakade och färdiga scones med ost och gurka och en kopp te fick bli min enkla men goda frukost idag!


Alltid lika skönt att vakna på lördag morgon och veta att man är ledig i hela två dagar, ingen stress och vill man kan man med gott samvete ligga kvar under det varma täcket och dra sig innan man går upp och äter en god frukost. Vet inte när jag bakade scones senast, det är många år sedan så när jag gick upp tidigare imorse fick jag ett ryck och snodde ihop en sconesdeg som efter gräddning intogs med en god kopp grönt te. Hittade ett recept på arla.se som jag använde:

SCONES

Ingredienser
12 st


8 dl vetemjöl
1 1/2 msk bakpulver
1 tsk strösocker
1 tsk salt
100 g smör
4 dl mjölk eller filmjölk (jag föredrar filmjölk)

Gör så här
Sätt ugnen på 225°. Hacka samman mjöl, bakpulver, socker, salt och smöret skuret i tunna skivor för hand eller i en matberedare. Tillsätt mjölken och arbeta snabbt ihop till en deg. Tag upp degen på en mjölad arbetsbänk och dela den i två delar. Forma varje del till en rulle ca 20 cm lång. Skär varje rulle i 6 bitar. Lägg bitarna med snittytan uppåt på en plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen ca 15 min. Låt bröden svalna något på galler innan de avnjuts ljumma med smör och ett gott pålägg. Tips! Smaksätt gärna degen med rivet skal av 1 citron, apelsin eller lime.

Efter jobbet igår åkte jag direkt hem och bäddade ner mig i sängen, mår fortfarande inte bra i kroppen och det svullnar, domnar och sticker både här och där så det kommer bli en lugn helg utan några större utsvävningar. Självklart kommer min pappa att få besök i morgon för att fira att det är Fars Dag, men idag blir det bara lite småfix här hemma.

Hoppas ni får en riktigt bra helg och tack för alla snälla och omtänksamma kommentarer jag får av Er, ska besöka Er under dagen då det inte fanns någon ork till det igår!!

Inga kommentarer: