fredag 13 november 2009

Fredagkväll med laxpaj och Idol...


Kvällens aningen misslyckade laxpaj som trots allt smakade gott när den väl blev färdig...
Årets första snöflingor har ikväll singlat ner här på Västkusten och det är lite lite vitt på gräsmattan om man kikar ut, ser dock mest ut som en tidig frostmorgon, men det är snö och efter en dag som varit riktigt kall och blåsig har det liksom känts i luften att det varit snö på gång. Mysigt tycker jag!!
Åt en jättetrevlig lunch med min goa vän T idag, tiden bara försvann då vi inte setts sen i somras och hade en väldigt massa att prata om och utan att vi hunnit blinka hade vi ätit upp vår goda kycklingpasta med karl johan pesto och min lunch var slut.
Fick för mig att göra en laxpaj ikväll och hade inget recept så det blev ett egenkomponerat, förutom att jag glömde stänga av startknappen på ugnen och inte tinade den frysta spenaten innan jag la den i pajskalet så blev resultatet en paj med riktigt god smak, lite bränt skal och aningen vattnig. För den som vill ha receptet kommer det här:
LAXPAJ
Pajskal:

3,5 dl vetemjöl
50 g smör
2 dl kesella

Fyllning:

kallrökt lax
spenat
flingsalt
kvisttomater
2 dl Creme med tomat och basilikasmak
1 dl matlagningsgrädde
3 ägg

Gör så här:
Tillred pajdegen, tryck ut i formen och nagga den. Förgrädda 10 minuter i 225 grader. Skär laxen i bitar, tina spenaten i ett durkslag och rör runt den i lite flingsalt efter att den tinat och lägg sedan lax och spenat i pajskalet och toppa med tomatskivor. Vispa ägg, grädde och den smaksatta Créme Fraichen till en äggstanning. Häll över laxen. Grädda i ca 20 minuter i 225 grader. Garnera med lite bladspenat och servera med en god sallad!
Nu blir det IDOL som har teama "topplistan" ikväll och som avslutning duetter mellan deltagarna, Anders Bagge är visst sjuk så Ulf Ekberg ersätter honom. På tal om programledare så är jag helnöjd med årets val av programledare för Melodifestivalen, Måns Zelmelöv och Kristin Meltzer tillsammans med otippade Dolph Lundgren kan ju bara inte bli fel!
Önskar er en riktigt trevlig helg alla fina bloggläsare!!

10 kommentarer:

Annas inspiration sa...

Mums vad gott, tack för receptet!

Roligt med kompisträff, det ger energi :-)

Hoppas dyu är pigg!
stor ktam

Inredningsfrun sa...

Hej!!!

Granen är köpt på Village för 199 kr! Lite för dyrt tycker jag, men tänker man på att man investerar för många år framåt, så känns det inte lika farligt. Å sen var den ju bedårande söt, den lila granen. Maken trodde oxå att den var äkta och gick till och med fram och luktade på den. Det är ju bra betyg!!

Vi ska göra laxpaj imorgon!! Har kylen full av spenat och lax :)!!
kram å trevlig helg på dig!!!

// Inredningsfrun

Sofie sa...

Tack för din kommentar inne hos mig! Vad gott det lät med laxpaj, det måste jag prova göra någon dag. Trevlig helg!

cecce sa...

Mmm..paj är alltid gott. Absolut en av mina favoriter oavsett vilken
Har ni fått snö?
Det lyser upp lite grann i alla fall:-) Här är det fortfarande bara regn och blask. Inget kul alls! Inte konstigt man måste pigga upp sig!

Kram

Therese sa...

Morron! Oj så glad jag blir när jag ser detta recept, jag hade det tidigare men tappat bort det, så nu ska här göras mumsig laxpaj igen! Miljoners tack för det! Önskar dig en fortsatt fin helg. Massor av kramar! Therese - Sockenvägens Söta

sara - Glitterögon sa...

Pajen ser - och verkar jättegod. Ska jag pröva nån gång.

Även om jag gillar Petra Mede så tycker jag också trion för kommande melodifestival verkar toppenbra.

Ok, då förstår jag. Kronisk trötthet o ständig värk :(
Jag har psoriasis artrit och min trötthet går tack o lov "bara" i skov.
Fy...

Ha en treliv dag :)

jessi sa...

Gott med laxpaj!

Ja vänskap ger kraft, vad vore man utan sina vänner!

Det var roligt med en ny i juryn, tyckte Ulf skötte sig exeplariskt!!!

Hoppas du får en mysig helg Bella!

Ann-Louise sa...

Så typiskt att glömma ugnen, sånt gör jag hela tiden. Tror man har för mycket i huvudet helt enkelt. Tur den smakade bra!

Önskar dig en fin helg!

Kram

Signe 1 sa...

Laxpaj lät smarrigt, det måste testas, tack för recepet! Ha en fin lördag, kramen Sofia

Therése sa...

Har aldrig testat laxpaj...men det låter ju väldigt gott!!
Va bra att du la ut receptet...för det får minsann testas nån dag ;-)
Ha det så gott!!
Kram Therése